9 maart 2019 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jet - WaarBenJij.nu 9 maart 2019 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jet - WaarBenJij.nu

9 maart 2019

Blijf op de hoogte en volg Jet

10 Maart 2019 | Ghana, Kumasi

Vannacht voor het eerst wakker geworden, omdat ik het koud had.
Heb een laken over me heen getrokken tegen de kou (ong. 24 graden ).

Verder ‘s morgens wakker worden met het geluid van kwetterende vogeltjes, die hele andere riedeltjes fluiten dan thuis.
Ik lig nu nog in bed (7.15u) en heb een fantastisch uitzicht door de openslaande deuren heen, over het meer met de bergen en de palmbomen.

Nu, later op de dag, een hotel midden in de stad. Je merkt gelijk dat het hier meer benauwd is dan de afgelopen dagen.
Lisanne keek door het raam van de hotelkamer naar buiten en zei: “typisch een Afrikaans uitzicht...op een vuilnisbelt.”

Op naar de markt, één van de grootste traditionele markten in het land.
Hoe ga je zoiets nu eens beschrijven? Druk, hectisch, stank van het vlees wat gewoon in de open lucht ligt te wachten op verkoop, kleurrijk, smalle gangetjes en nog heel veel meer. De overtreffende trap van chaos zeg maar.

Lisanne was erg in trek hier met haar ontzettend blanke huid en rode haren. Ze werd ook steeds bij de arm gepakt. Ik trek me gewoon los zei ze en dan kijk ik ze heel bitchy aan.

Prijzen op de markt: €2,- voor een spijkerbroek en €0,40 voor een t-shirt.
Om het even in perspectief te zien: de jongen die in het hotel bij de receptie werkt verdient €80,- per maand. Hiervoor werkt hij 13 uur per dag, 7 dagen in de week.

Aan het eind van de markt nog weer kokosnoten gekocht voor het sap. Heel veel kinderen hier waarvan er een echt bang was voor die rare blanke vrouwen. Hij bleef huilen en belandde uiteindelijk bij de moeder op de heup. Af en toe keek hij stiekem naar ons, maar als hij dan zag dat ik terugkeek dan wendde hij snel zijn hoofd weer af.

Na het avondeten om een kopje thee en koffie gevraagd. Dit wekte grote verwarring op. Of we er dan ook ei bij wilde en brood.
Hè...wat...??? We hebben net ons eten op.
Thee en koffie hoort bij het ontbijt, dus vandaar de vraag voor ei en brood. Het had nog heel wat uitleg nodig voordat begrepen werd dat we alleen maar koffie en thee wilde.

Nu maar hopen dat we morgen bij het ontbijt wel wat te drinken krijgen of dat er niets komt, of dat de redenatie is dat we dit vanavond al opgedronken hebben.