12 maart 2019 - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Jet - WaarBenJij.nu 12 maart 2019 - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Jet - WaarBenJij.nu

12 maart 2019

Blijf op de hoogte en volg Jet

12 Maart 2019 | Ghana, Cape Coast

Vandaag de dag begonnen met mijn grote hobby: de was. Een paar kledingstukken met de hand wassen volgens het vakantieprincipe: niet schoon, wel fris.

Het resort waar we nu zijn wordt gerund door een Nederlands stel. Alles netjes, goed georganiseerd. Het personeel herhaalt bijvoorbeeld je bestelling voor het eten nog een keer, zodat je zeker weet dat ze het goede op hebben geschreven en je niet een compleet ander gerecht voorgeschoteld krijgt dan je besteld hebt, zoals afgelopen dagen meerdere keren gebeurd is.

We missen bijna de Afrikaanse klungeligheid.

Cape Coast op het programma. In Cape Coast staat een fort van waaruit slaven vroeger verscheept werden naar Noord- en Zuid-Amerika.
De rondleiding door dit fort was indrukwekkend. Bizar tot wat voor gruweldaden mensen in staat kunnen zijn. Wat dat betreft hoeven we echt niet trots te zijn op ons koloniaal verleden.

We werden meegenomen de kelders in waar de mensen verbleven totdat ze verscheept werden naar Amerika. In deze bunker was geen licht, op een kleine opening na in de buitenmuur voor een beetje ventilatie.

Er waren teveel mensen in een ruimte om te kunnen liggen, dus ze sliepen bovenop elkaar. Geen plek dat als toilet kon dienen, dus de uitwerpselen lagen overal in de ruimte.
Veel ziektes hierdoor en veel mensen overleefden dit dus ook niet.

De vloer was van origine van keien, een klein stukje daarvan was nog te zien. De vloer nu was bedekt met een dikke laag ‘zwart’.
De gids vertelde dat dit resten bloed, ontlasting en braaksel en andere menselijke resten waren die daar in al die jaren waren opgehoopt. Bizar idee om te beseffen dat je daar dan gewoon bovenop staat.

Erg indrukwekkend!