7 maart 2019 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jet - WaarBenJij.nu 7 maart 2019 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jet - WaarBenJij.nu

7 maart 2019

Blijf op de hoogte en volg Jet

08 Maart 2019 | Ghana, Accra

Afrika het is de wereld op zijn kop: afmattende warmte, het is vies en onhygiënisch, heel andere gebruiken, je wordt ziek, ontzettende armoe, veel stank, de hele tijd buiten je comfortzone eigenlijk. Dus waarom zou je hier in hemelsnaam naar toe gaan?
Dat is moeilijk uit te leggen aan iemand die er nog nooit geweest is. Ik ga het ook niet eens proberen, dit moet je gewoon ervaren.

De eerste keer dat ik in West-Afrika kwam was echt een cultuurschok. Ik kon toen ook alleen maar de verschillen zien tussen hier en thuis. Nu, de derde keer dat ik hier ben en ook de vorige keer al, zie ik veel meer de overeenkomsten, alleen zijn ze heel anders ‘vormgegeven’ dan bij ons.

Vandaag de grensovergang met Ghana op het programma. Eerst de Togolese douane om ons ‘uit te laten schrijven’ uit het land.
In een kantoortje een formulier invullen met al onze gegevens, daarna met de auto een paar meter verder rijden om bij de Ghanese douane hetzelfde te doen.

Keurig het formulier ingevuld en toen kreeg ik het weer terug. Het was niet goed, want het moest in hoofdletters.
Daarna nog even in een cameraatje kijken en toen door naar het volgende kamertje waar weer iemand anders alles (nog een keer) controleert en stempels in je paspoort zet.

Na anderhalf uur dan toch de grens van Ghana over.

In Ghana overal politiecontroles: waar kom je vandaan en waar ga je naar toe waren nog de meest makkelijke controles. Bij één moesten we allemaal de auto uit. Een van de politiemannen daar zei tegen mij: I take you as my mother.

Ik zei hem dat ik al met mijn dochter was. Daarna zei ik tegen Lisanne dat er wel een nieuwe schoonzoon te regelen viel, dat dit nog wel een mogelijkheid was.
Haar reactie: “ja doei!”

Was best handig geweest onderweg bij alle andere controles, dan hadden we misschien wat vaker en makkelijker door kunnen rijden.

Bij de volgende controle was het kentekenbewijs zogenaamd niet goed. Bijbetalen dus...

In totaal hebben we zes politiecontroles gehad en nog een controle van de immigratiedienst. Best veel oponthoud zo.

Wat ik nu deze dag van Ghana gezien heb, vind ik het een heel ander land dan die andere twee. Het lijkt meer geciviliseerd, de bebouwing is anders, minder brommers en het landschap is veel groener.

Nu schrijf ik met opzet dat het meer geciviliseerd lijkt, want ook hier is er heel veel armoe.




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Benin, Togo en Ghana

Een rondreis door dit deel van West-Afrika

Recente Reisverslagen:

15 Maart 2019

15 maart 2019

14 Maart 2019

14 maart 2019

13 Maart 2019

13 maart 2019

12 Maart 2019

12 maart 2019

11 Maart 2019

11 maart 2019
Jet

Actief sinds 27 Feb. 2019
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 4679

Voorgaande reizen:

02 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Benin, Togo en Ghana

Landen bezocht: