13 maart 2019 - Reisverslag uit Komenda, Ghana van Jet - WaarBenJij.nu 13 maart 2019 - Reisverslag uit Komenda, Ghana van Jet - WaarBenJij.nu

13 maart 2019

Blijf op de hoogte en volg Jet

13 Maart 2019 | Ghana, Komenda

Afgelopen nacht viel de elektriciteit uit. Dus geen ventilator en dan is het met 28 graden wel heel erg warm om te slapen.

We zouden vandaag naar Kakum national park gaan, maar we hebben er vanaf gezien.
We zouden daar een pittige klim moeten maken en na onze ervaring in het fort gisteren leek ons dit nu niet zo’n goed idee.

In het fort moesten we een trap op en daar stond iedereen boven gekomen al te hijgen en zich aan de muur vast te houden, omdat het door de warmte zo afmattend was.

Daarom maar naar Elmina en daar met een local de vissershaven bezocht. Hij leidde ons over de markt aldaar. De meest vreemdsoortige en mooie vissen lagen daar. Ondertussen werd de vis gefileerd of van schubben ontdaan. De schubben vlogen in het rond. De vrouw die er mee bezig was had ze overal van op haar armen tot aan haar voorhoofd.
Ik kon de schubben gelukkig ontwijken.

Ondanks dat het zo heet is en er niets gekoeld wordt stonk het er toch niet naar vis. Komt natuurlijk, omdat alles supervers is.

We hebben nog in een barretje wat gedronken. Hiervoor moesten we ergens een trap op naar boven en daar had je een mooi uitzicht op de haven.

Vanaf daar konden we onbespied foto’s maken. Fotograferen hier is best nog lastig af en toe, want de mensen willen niet graag gefotografeerd worden.

Ze kijken je dan heel boos aan of vragen er geld voor. Ik heb het nog niet gehad, maar Lisanne zegt dat haar camera haar al een paar keer bijna uit handen is getrokken ook al was ze niet eens foto’s aan het maken.

Zoveel te zien hier, zoveel bedrijvigheid en zo kleurrijk. Je blijft kijken en iedere keer zie je weer iets nieuws.

Onderweg zat iemand fufu te maken toen we door het stadje liepen. Fufu is een Ghanees gerecht, gemaakt van cassavemeel en van een bananensoort.
We vroegen of we even mochten kijken hoe dat gedaan werd.

Natuurlijk mocht dat, we kregen een uitgebreide uitleg. Het meel en de cassave wordt gekookt en uiteindelijk gemengd tot een soort van deeg. En dit wordt dan weer samen met soep/saus gegeten. Heel voedzaam. Wij kregen hier ook nog wat van aangeboden. Maar heb het toch maar afgeslagen, weet niet wat dit weer voor mijn maag zou gaan betekenen.

Aan het eind van de dag maar weer zwemmen om af te koelen. Nu is zelfs het zeewater warm, dus echt afkoelen lukt dan ook niet.

Ik heb nog nooit een koude douche zo lekker gevonden als hier.